Зорница София: Следвах историята на едни изумителни хора

Зорница София: Следвах историята на едни изумителни хора

Четвъртък, 16 Март 2017 14:16
За снимките на новия си филм „Воевода” режусьорът Зорница София се подготвя в продължение на почти три години. Още като дете се влюбва в разказа на Николай Хайтов „Румена воевода”, а когато почуква на вратата на Жени Божилова, покойната вече вдовица на големия ни писател, и й обяснява, че се интересува от правата на произведението, получава следния отговор: „Знаеш ли откога те чакаме!”

Как Зорница София скочи в едно от най-дръзките приключения в живота си, разказва самата тя пред EVA.

Защо се насочи точно към хайдушкия епос? С какво толкова те привлече историята за Румена Воевода?

Румена е много съвременна по дух героиня. Жена в диви мъжки времена, която до такава степен е притисната до стената, че пренебрегва и женската си природа, и майчиния си инстинкт и поема по път, по който няма цветя и рози. Не е нейният път, но тя просто няма избор и трябва да стигне до края. Фактът, че в България е имало много жени хайдути и повечето от тях са ставали воеводи, е много интересен. Още повече че това се случва във времена, в които жената е имала строго определена функция, свързана предимно с дома и семейството.

Не се ли изплаши от идеята да правиш исторически филм? В България не е правен такъв от...

... от може би 30 години. Изключение прави „Дякон Левски“ на Максим Генчев, който обаче беше частен проект. В началото въобще не мислех да правя исторически филм, а просто следвах историята на едни изумителни хора. Но когато започнах да проучвам епохата, направо се влюбих в нея. После изпаднах в паника, защото колкото повече потъвах в детайлите, толкова повече ми ставаше ясно, че не знам ужасно много неща, а за да ги науча, ми трябва поне още един живот. По-късно компенсирах с привличането на безценни съратници (Зорница през цялото време нарича екипа си „съратници“ или „чета“ – б.р.) – историци, любители, колекционери, които разбират от оръжия или различни практики и обичаи. Най-важното за мен бе да постигна максимална автентичност, да не изглежда всичко битово или бутафорно.

Кои са тези твои съратници?

Първа беше Жени Божилова, вдовицата на Хайтов, която за съжаление не можа да види филма, почина през 2014 г. Не мога да говоря за нея в минало време обаче. Тя е изключителен боец – лекарите не разбираха как продължава да живее с четири операции на сърцето. Жени ме наричаше „сестро“, а после и „Румено“, даваше ми кураж за всичко, понякога сме разговаряли по седем часа. Каза ми, че Хайтов толкова е обичал точно тази своя героиня, че дори самата тя ревнувала от нея. Друг съратник по отношение на сценария е Петър Делчев, автор на страхотните „Трънски разкази“, който работи върху различните диалекти. Много важен съратник е и Петър Минчев – Гущера (мъжът до Зорница София – бивш командос и настоящ инструктор по парапланеризъм, б.р.), който съчетаваше много функции, включително организатор на тренировъчния лагер, координатор каскади и изпълнителен продуцент. И най-вече двете ми десни ръце - монтажистката Виктория Радославова и операторът Крум Родригес, и разбира се, моят ментор и учител Людмил Стайков, който, когато му споделих, че искам да направя този филм, ми каза само: „Кой, ако не ти!“

Какъв беше този тренировъчен лагер?

Организира го Петър за основната група актьори. Лагерът се проведе на мястото, където след това снимахме – край Жеравна - за да попият те атмосферата и когато започнем снимките да имат усещането, че се завръщат у дома. Някои тренировки ги правихме с костюмите и оръжията, които често тежаха над 10 килограма и в 40-градусова жега определено не е приятното. Целта на лагера бе да изградим чета, общност, а актьорите да бъдат посветени в хайдушкия начин на живот, доколкото може. Имахме уникални инструктори. Мирослав Лисичков и Милен Петров ни обучаваха в т.нар. историческа фехтовка - работа с ятагани и каракулаци. Имахме учители по езда - със и без седло – Димитър Труканов – Трукан, който изигра и бащата на Румена, и Горан Гънчев от прабългарска школа за оцеляване „Багатур“, който изигра третата главна роля във филма – на Амит Ага. А нашите съратнитници от сдружение „Хайдути“ Данаил Димитров и шихан Георги Попов (шихан означава „майстор учител“ и така се нарича всеки, който е с над шести дан в айкидо, киокушинкай и др. бойни изкуства) ни научиха да стреляме с преднопълнещо оръжие.

по eva.bg

Още новини от Страната

5 жертви, 29 пострадали в Хитрино, евакуират селото

Служителите на Министерството на вътрешните работи продължават да полагат необходимите усилия за овладяване на ситуацията край село Хитрино. Предстои да бъдат предприети действия по претоварване… Прочети още »
  • Валери Жискар Д'Естен: „Европа“ вместо Европейски съюз Валери Жискар Д'Естен: „Европа“ вместо Европе
  • Зорница София: Следвах историята на едни изумителни хора Зорница София: Следвах историята на едни изум
  • Проф. Искра Баева, историк: Превърнахме патриотизма и идеалите в консумация Проф. Искра Баева, историк: Превърнахме патри
  • Акад. Бл. Сендов: Един политик трябва да знае кога да слезе от власт Акад. Бл. Сендов: Един политик трябва да знае
  • Д-р Николай Михайлов: Румен Радев дебютира като победител срещу победени Д-р Николай Михайлов: Румен Радев дебютира ка
  • Проф. Иво Христов: Намираме се в изтрезвителя на историята Проф. Иво Христов: Намираме се в изтрезвителя
  • Геновева Петрова: Националисти и популисти ще са в следващия парламент Геновева Петрова: Националисти и популисти ще
  • Д-р Кунчев: Грипният вирус се мени, ваксината може и да не го хване Д-р Кунчев: Грипният вирус се мени, ваксината
  • Ананиева: Следим за здравословно хранене в училищата Ананиева: Следим за здравословно хранене в уч
  • Руска Бояджиева: Въвеждането на транспортна схема зависи от електронната билетна система Руска Бояджиева: Въвеждането на транспортна с
  • Акад. Георги Марков: Трябва да си заградим двора Акад. Георги Марков: Трябва да си заградим дв
  • Борисов: Ние предотвратяваме изграждането на огради в сърцето на Европа, не бива да оставаме сами Борисов: Ние предотвратяваме изграждането на

Не пропускайте