„Неизвестните въстания”, които промениха света

„Неизвестните въстания”, които промениха света

Събота, 03 Декември 2016 01:00
Човек може да понесе много, но в даден момент чашата прелива и е принуден да отвърне. Когато големи групи хора са третирани зле, често резултатът е изблик на насилие и унищожение. Наричаме го бунт, въстание, размирици. Историята е пълна с такива случаи. Много от тях са не толкова значителни и постигат временен ефект върху статуквото, но има някои, които променят завинаги историята.
Бунтът срещу новите шапки
Няколко десетилетия преди Френската революция, Испания опитва своя реформа под управлението на Чарлз III. Тази обаче е заради нещо съвсем различно – кралят иска хората да променят стила си на обличане. Вместо традиционните дълги наметала и шапки с широка периферия, Чарлз иска хората да носят триъгълни шапки и къси наметала, каквито са популярни във Франция. Тези мерки са наложени от един от министрите на краля, италианеца Леополд де Грегорио, маркиз на Ескуилаче.
Първоначално хората просто игнорират новите правила. Все пак на главата им са по-сериозни проблеми като повишаването на цената на зърното заради либерализацията на зърнената търговия, също прокарана от Грегорио.
На 10 март 1766г обаче старите дрехи са обявени за незаконни. Не отнема дълго, преди обществото да реагира. След няколко малки протеста, на 23 март избухва мащабна стачка, при което 6000 души нахлуват в имението на Грегорио. На следващия ден 20 000 души се отправят към кралския дворец в Мадрид и принуждават краля да изпълни исканията им.
Страхувайки се за живота си, Чарлз III бяга в Аранхуес. След като чува това, тълпата смята, че той им е дал обещания, за да си спечели време и избухват нови протести. В крайна сметка кралят изпълнява исканията като уволнява Грегорио и връща стария дрескод.
Щом вълната от недоволство стихва, Чарлз решава, че му е нужен някой, върху когото да хвърли вината и използва тази възможност, за да погне йезуитите.
Въстанието на Вата
Установяването на нова религия е трудна задача и обикновено не преминава гладко. Всъщност преди 1000 години в Унгария става причината за въстание, което сваля краля от трона.
Кралят е Петер Орсеоло, племенник на първия унгарски крал, Стефан I. Петер сяда за втори път на трона, след като е свален от своя зет. С помощта на Свещената римска империя обаче успява да си върне властта през 1044г. Краткото му управление приключва през 1046г по време на изпълнено с много насилие езическо въстание, при което са избити безброй християни.
Странно, но въстанието е предвождано от християни – Андраш и братята му Бела и Левенте. Те са братовчеди на Петер Орсеоло, а Андраш се смята за законния крал, след като прекарва 15 години в изгнание.
Тримата се съюзяват с благородник на име Вата, който разполага с голяма армия и иска да унищожи християнството. В разгара на въстанието езически групи колят свещеници и християни наред. Кралят е принуден да бяга, но в Секешфехервар е заловен и убит от тълпата.
На трона сяда Андраш. Той обаче няма намерение да се бори с християнството. Дори напротив, засилва влиянието му в Унгария. Въстанието на Вата бележи последният голям опит да се изкорени християнството в страната.
Един от най-известните случаи от въстанието е този с група епископи, които на 24 септември са нападнати от езичниците на Вата. Повечето от тях са убити, като един на име Гелерт е качен в каруца, изтикан до върха на хълм и бутнат към река Дунав. По-късно е обявен за светец покровител на Унгария, а хълмът е кръстен на него.
Погромът в деня на Света Сколастика
10 февруари 1355г е мрачен ден в историята на Оксфорд. Ден, изпълнен с насилие и кръвопролитие, когато са убити повече от 90 души и се ражда оксфордска традиция, продължила повече от 500 години.
Оксфорд може да се похвали с един от най-старите университети в света и е пример за град на образованието – студентски град с две отличаващи се общности: обикновените жители и академиците. Макар отношенията между двете групи да са добри в днешно време, в исторически план можем да гледаме на тях като на враждуващи страни. А Оксфорд през 14-и век е опасно място.
Всичко започва, когато малка група студенти се оплакват от виното в таверна Суиндълсток. Разменени са обиди и много скоро двете групи събират по няколкостотин души на своя страна, след което избухва меле. Сблъсъкът ескалира през следващите дни и хиляди граждани се стичат в Оксфорд, където окупират университета.
Сериозно превъзхождани по численост, студентите са приклещени и биват убивани или пребивани и хвърляни в затвора от разярената тълпа. Университетът пък е опустошен.
След погрома, крал Едуард III помага на университета и наказва града. Учебната институция получава няколко нови привилегии, но също и повече отговорности, за да се опази мира. Като наказание, кметът на Оксфорд е принуден да обръсне главата си и да плаща по едно пени за всеки убит всяка година в деня на Света Сколастика.
Въстанията в Тулуза
Втората половина от 16-и век за Франция е белязана от Френските религиозни войни. Между 1562 и 1598г френски католици и протестанти участват в безброй сблъсъци, както и във военни операции, провеждани от аристократичните фамилии. Една от прелюдиите на гражданската война са бунтовете в Тулуза от 1562г, когато религиозното напрежение избухва в насилие, продължило повече от седмица и погубило хиляди.
Макар Франция все още да е католическа, Реформаторската църква постоянно набира нови членове, повлияни от ученията на Жан Калвин. Католическата църква в Тулуза се притеснява от броя на близките градчета, които вече са в ръцете на калвинистите, както и от голямото хугенотско население в Тулуза, наброяващо между 4000 и 20 000 души.
Няколко събития, случили се по-рано, подклаждат огъня на въстанието. До Тулуза стигат новините за хугенотското клане във Васи. По-късно в града избухват безредици заради погребението на жена от католическо семейство, чиито съпруг е протестант. В последствие са обесвани само протестанти, а бунтувалите се католици са помилвани от парламента.
Това води до провалено протестантско въстание. За да отвърне на удара пък, парламентът обявява протестантите за врагове на държавата. Между 13 и 17 май 1562г в Тулуза пристигат нови католически попълнения, с което установяват значително числено превъзходство над протестантите. Онези, които не са хвърлени в затвора, умират на улицата. Това дава началото на масови убийства в други градове като Сан и Тур.
В Тулуза са убити между 3000 и 5000 души. Тези събития обтягат още повече напрежението, което скоро избухва в гражданска война.
Кървавата неделя
Днес Кървавата неделя най-често се отнася за инцидент от 1972г, когато британски войници откриват огън по цивилни в Северна Ирландия. Преди това обаче, Кървавата неделя е бунт от 22 януари 1905г, предпоставка за избухване на Руската революция.
С премахването на крепостничеството през 1861г се появява нова работническа класа, част от индустриализацията на Русия. След злоупотреби под формата на опасни условия на труд, дълъг работен ден и ниско заплащане, въпросните работници излизат да стачкуват.
На 22 януари 1905г между 3000 и 50 000 души излизат на улицата. Протестът е мирен – целта е да стигнат до Зимния дворец в Санкт Петербург и да представят исканията си. Там обаче ги посреща армията, която открива огън без никаква провокация. Разстреляни са между 100 (официални източници) и 4000 души (антиправителствени източници). Сред жертвите е и водачът на движението, отец Георгий Гапон.
Като директен резултат от Кървавата неделя, в цялата страна избухват протести и се дава началото на Революцията. Тя продължава до 1907г, когато е приета нова конституция, а парламентът вече се състои от Държавен съвет и Държавна Дума.
Всичко това обаче се оказва кратковременно решение. Цар Николай е директно обвинен за Кървавата неделя. На народът му писва от царистката автокрация и през 1917г избухва друга революция, която сваля царя и довежда до раждането на Съветския съюз.

Още новини от Страната

Кредитори ще могат да искат запор на сметки на длъжници в чужбина

Кредиторите да могат да искат от съда издаване на европейска заповед за запор на банкови сметки на длъжници, предвижда проект за допълнение на Гражданско процесуалния… Прочети още »
  • Великият Рим – агонията и краят Великият Рим – агонията и краят
  • И най-великото е временно И най-великото е временно
  • Живял е такъв човек: Д-р Сатана Живял е такъв човек: Д-р Сатана
  • Какво се случи на 11 септември с Кулите близнаци и света Какво се случи на 11 септември с Кулите близн
  • Европа платила скъпо за откритията на Колумб Европа платила скъпо за откритията на Колумб
  • В оазиса Сива ли е гробът на великия Александър? В оазиса Сива ли е гробът на великия Александ
  • 750 века Календарът на Адам отмерва времето 750 века Календарът на Адам отмерва времето
  • Лудите планове за спечелване на войната Лудите планове за спечелване на войната
  • Започва 6785г. по българския календар Започва 6785г. по българския календар
  • Как водката решава руската история Как водката решава руската история
  • Средновековна Европа и нейните секс-скандали Средновековна Европа и нейните секс-скандали
  • Описаното в Библията, никога не се е случвало Описаното в Библията, никога не се е случвало

Не пропускайте